Contractering nieuwe zorgaanbieders

Wilt u aan de slag als nieuwe zorgaanbieder in de Wet langdurige zorg (Wlz)? Of levert u deze zorg al in de vorm van een persoonsgebonden budget (pgb) en wilt u overstappen naar zorg in natura (ZIN)? Dan kunt u zich inschrijven voor een overeenkomst met CZ zorgkantoor. Op deze pagina leest u meer over de voorwaarden waar nieuwe zorgaanbieders aan moeten voldoen om voor een overeenkomst met ons in aanmerking te komen.

Met het zorgkantoor maakt u afspraken over:

  • welke zorg u mag leveren
  • hoeveel zorg u mag leveren
  • welke vergoeding daar tegenover staat; de zogenaamde productieafspraak.

Het zorgkantoor maakt alleen een productieafspraak met u als u in aanmerking komt voor een overeenkomst.

Regionale inkoopdocumenten

Eind mei/begin juni van ieder jaar publiceren wij voor de sectoren Verpleging & (Verzorging (V&V), Gehandicaptenzorg (GZ) en Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) ons inkoopbeleid. Hierin leest u onze visie, het beleid en op welke wijze wij het tarief vaststellen. Het is belangrijk dat u, voordat u inschrijft, het inkoopdocument van de sector waarin u werkzaam bent of wilt gaan zijn goed doorneemt. Alleen het inkoopdocument van de sector waarin u werkzaam bent of wilt gaan zijn, is voor u van toepassing. Neem ook alle regionale en landelijke bijlagen goed door; deze zijn namelijk ook onderdeel van het inkoopbeleid en daarmee van het inkoopproces.

U vindt de inkoopdocumenten hier:

Voorwaarden voor een overeenkomst en benodigde documenten

Om voor een overeenkomst met CZ zorgkantoor in aanmerking te komen, moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen en zorg kunnen leveren in een van de zes regio’s van CZ zorgkantoor. Deze landelijk opgestelde geschiktheidseisen en voorwaarden leest u in hoofdstuk 6 van onze inkoopdocumenten. In bijlage 3 van elk inkoopdocument is een overzicht opgenomen met documenten die u bij de inschrijving moet aanleveren. Dit overzicht is voor elke sector hetzelfde.

Inschrijvingsprocedure

Wilt u na lezen van het inkoopdocument langdurige zorg gaan leveren? Voldoet u aan de voorwaarden en beschikt u over de benodigde documenten? Dan kunt u inschrijven voor een Wlz-overeenkomst met ons.

Dit gaat als volgt:

Hoe schrijft u in
Inschrijven kan via VECOZO door het invullen van een vragenlijst en het uploaden van verschillende verplichte documenten. Wilt u dat wij de vragenlijst voor u klaarzetten? Stuurt u ons dan één week voorafgaand aan de opening van de inschrijving een e-mail In deze e-mail vermeldt u uw Wlz AGB-code. U ontvangt via VECOZO bericht als de vragenlijst voor u klaarstaat in het VECOZO portaal. Vragen over het VECOZO portaal? Neem contact op met VECOZO

Wanneer schrijft u in
De mogelijkheid voor tussentijdse inschrijving voor contractering in 2025 is gesloten. De data voor inschrijving voor een overeenkomst 2026 zijn op dit moment nog niet bekend. Op 28 mei publiceren wij de inkoopdocumenten voor 2026 op onze website en plaatsen wij de data van de opening en sluiting inschrijving op deze pagina.

Beoordeling van de inschrijving

Na ontvangst van uw inschrijving via VECOZO nemen wij deze in behandeling. U ontvangt van ons bericht of u in aanmerking komt voor een overeenkomst, dan wel of er een aanvullende informatievraag vanuit onze kant is. Voldoet u aan alle voorwaarden en gestelde eisen? Dan plannen wij een gesprek met u in, bij voorkeur bij uw organisatie op locatie.

Uw inschrijving is akkoord

Is uw inschrijving akkoord? Dan ontvangt u een bevestiging en bieden wij u een overeenkomst aan.

Vervolgstappen

Het is belangrijk dat u een aantal vervolgstappen doorloopt. Lees ook onze brochure voor nieuwe zorgaanbieders 'Aan de slag in de Wlz'

Vragen?

Heeft u vragen over de inschrijvingsprocedure? Deze kunt u alleen per e-mail stellen.

Afdeling Zorginkoop

Voor vragen over zorginkoop Wlz-zorg, neem contact op met uw vaste contactpersoon. Of: