Wijziging van de Meerzorgdialogen
CZ zorgkantoor past de manier waarop Meerzorg bij intramurale zorg wordt besproken met zorgaanbieders aan.
Wat verandert er?
Tot op heden planden wij een afzonderlijk gesprek met zorgaanbieders voor een Meerzorgdialoog. Het doel van deze dialoog was:
- gezamenlijk reflecteren op aanvragen
- de kwaliteit van de zorgverlening bespreken
- de doelmatigheid beoordelen.
Vanaf nu worden er geen afzonderlijke Meerzorgdialogen meer gevoerd. In plaats daarvan bespreken we de hierboven genoemde onderdelen tijdens reguliere overlegmomenten met onze afdelingen Zorgadvies en Zorginkoop.
Wat betekent dit voor zorgaanbieders?
De verplichting om jaarlijks een afzonderlijke Meerzorgdialoog met ons te voeren komt te vervallen. De inhoudelijke onderdelen van de Meerzorgdialoog worden geborgd binnen de reguliere overlegmomenten. Wij bespreken deze als volgt met zorgaanbieders:
- Onze afdeling Zorgadvies heeft een intensievere rol in het aanvraagproces. Zij beoordelen de inhoud en de kwaliteit van de aanvragen en leggen dit vast. Is er aanvullende informatie nodig om de aanvraag goed te kunnen beoordelen? Dan neemt de afdeling Zorgadvies contact met de zorgaanbieder op.
- Onze afdeling Zorginkoop bespreekt met de zorgaanbieder de kwaliteit van de zorg in relatie tot Meerzorg en de doelmatigheid. Het onderwerp Meerzorg wordt een vast agendapunt in de bestaande kwaliteitsdialogen en bestuurlijke overleggen.
- Het CCE neemt geen deel aan de overleggen. Wil de zorgaanbieder dat het CCE wel aanwezig is op het moment dat het Meerzorgplan wordt besproken? Dan is het aan de zorgaanbieder om het CCE hiervoor uit te nodigen.
Waarom een nieuwe werkwijze?
Tijdens de Meerzorgdialogen kwamen onderwerpen aan bod die ook in andere overleggen worden besproken of daarin beter passen. Daarnaast bleek het plannen van deze dialogen lastig doordat verschillende disciplines aansloten. Door deze nieuwe werkwijze zorgen we voor een efficiƫnter en duidelijker proces dat minder tijd kost en beter aansluit op de praktijk. CZ zorgkantoor blijft zo samen met zorgaanbieders werken aan passende en doelmatige zorg voor cliƫnten met een Meerzorgindicatie.
Vragen op opmerkingen
Heeft u vragen of opmerkingen over deze wijziging? Neem dan contact op met uw contactpersoon binnen ons zorgkantoor.