Maak afspraken over uw zorg in een instelling
De zorginstelling regelt samen met u de zorg. Zodat u de zorg krijgt die u nodig hebt. Maak samen met uw zorgverlener duidelijke afspraken over uw zorg. Zo weet u altijd waar u aan toe bent.
Welke zorg krijgt u?
- U krijgt de nodige zorg, begeleiding en dagbesteding.
- U krijgt maaltijden en huishoudelijke hulp.
- De administratie en betaling van uw zorg worden voor u geregeld.
Hoe maakt u een goede keuze?
Verhuizen naar een instelling is meestal een ingrijpende gebeurtenis. Bezoek daarom vooraf samen met familieleden of vrienden een aantal instellingen. Schrijf vooraf op wat u belangrijk vindt voor uw toekomstige woonomgeving. En vraag ook bijvoorbeeld of u huisdieren mee kunt nemen, welke activiteiten worden georganiseerd, welke zorg de instelling u kan bieden en of u meubels en persoonlijke bezittingen mee kunt nemen.
Welke afspraken maakt u met uw zorgverlener?
Zorgleveringsovereenkomst
In de zorgleveringsovereenkomst staan algemene afspraken, bijvoorbeeld over het gebruik van uw gegevens door uw zorgverlener, welke aanvullende diensten u afneemt en wat de kosten hiervoor zijn.
Zorgplan
In het zorgplan maakt u afspraken over uw zorg. U kijkt hierbij zoveel mogelijk naar úw wensen. Nodig altijd een familielid of bekende uit bij het gesprek over het zorgplan. Of neem een onafhankelijke cliëntondersteuner mee.
Deze vragen beantwoordt u samen in het zorgplan:
- Wie levert welke zorg? En wanneer?
- Welke doelen wilt u bereiken?
- Wat kunt u zelf doen om uw doelen te bereiken. Hoe kan uw omgeving u hierbij helpen?
- Hoe ondersteunt uw zorgverlener u en hoe leveren zij de zorg?
- Wat is belangrijk in uw leven en hoe moet uw zorg daarbij passen?
- Wilt u gebruik maken van extra diensten? En wat kosten deze?
- Hoe stemmen verschillende zorgverleners onderling af? En wie is uw aanspreekpunt?
Minimaal 2 keer per jaar bespreekt u het zorgplan. En past u het zo nodig aan.
Wat zijn uw rechten bij langdurige zorg?
Krijgt u zorg uit de Wet langdurige zorg (Wlz)? Of gaat u die binnenkort krijgen? Dan hebt u een aantal rechten.
- Recht op ondersteuning
Het vinden en regelen van goede zorg kan ingewikkeld zijn. Gelukkig staat u er niet alleen voor. Wij vertellen u wie u kan helpen.
- Recht op goede informatie van uw zorgverlener
De zorgverlener moet u goed informeren. Bijvoorbeeld over:
- Afhandeling van klachten
- Extra betalingen voor aanvullende diensten
- Wachttijden voor zorg en mogelijke alternatieven
- Recht op (vervangende) zorg
Uw zorgverlener mag uw zorg niet zomaar stoppen. Willen ze dit toch doen? Dan dient de zorgaanbieder dit zowel aan u als aan het zorgkantoor schriftelijk te melden. En moet uw zorgverlener vervangende zorg voor u regelen.
Huidige zorg voortzetten in de Wlz
Verblijft u in een Wlz-instelling met behandeling en maakt u gebruik van:
- Wijkverpleging
- Kortdurende opname in een zorginstelling (eerstelijnsverblijf)
- Huisartsenzorg
- Mondzorg
- Farmacie
- Eerstelijns diagnostiek
- Niet persoonsgebonden hulpmiddelen
Met uw Wlz-indicatie stopt de vergoeding voor van bovenstaande zorg vanuit de zorgverzekeringswet (Zvw). Krijgt u ondersteuning uit de Wmo? Dan is het belangrijk dat u uw gemeente over uw Wlz-indicatie informeert. Bespreek met uw zorgaanbieder hoe uw huidige zorg en ondersteuning zo spoedig mogelijk wordt voortgezet in de Wlz.
Afdeling Zorgadvies
We helpen u graag de juiste keuze te maken. Samen kijken we wat het beste bij uw wensen past.