Regeling dienstverlening aan huis mogelijk afgeschaft vanaf 1 januari 2026
Vanaf 1 januari 2026 wordt de Regeling dienstverlening aan huis (Rdah) mogelijk afgeschaft. Dat is besloten door de overheid. Heeft u een arbeidsovereenkomst met een zorgverlener die maximaal 3 dagen per week werkt? Dan verandert er iets voor u en voor uw zorgverlener. U ontvangt dan een brief van de SVB. Hieronder leest u meer.
A. Informatie over de wijziging en de gevolgen voor u en uw zorgverlener
1. Waarom wijzigt de wet?
Op dit moment verschillen de rechten van een zorgverlener met een arbeidsovereenkomst door het aantal werkdagen. Werkt de zorgverlener maximaal 3 dagen per week? Dan heeft u andere verplichtingen en de zorgverlener andere rechten dan iemand die meer dagen werkt.
De Centrale Raad van Beroep vindt dat de groep zorgverleners die maximaal 3 dagen per week werkt hetzelfde behandeld moet worden als zorgverleners die 4 dagen of meer werken. Daarom is de overheid nu bezig om de wet aan te passen per 1 januari 2026.
2. Wat gaat er veranderen?
Straks hebben alle zorgverleners met een arbeidsovereenkomst dezelfde rechten. Hierdoor veranderen ook uw verplichtingen als werkgever. Verder bent u straks verplicht om de salarisadministratie door de SVB te laten doen. Dit betekent dat de SVB de zorgverlener netto betaalt en dat de SVB de verplichte premies en belasting betaalt aan de Belastingdienst. Als werkgever bent u verplicht om werkgeverslasten te betalen. Deze worden automatisch uit het budget betaald.
3. Voor wie geldt deze wijziging wel? En voor wie niet?
Wel:
Bij een arbeidsovereenkomst met een zorgverlener voor maximaal 3 dagen per week
Niet:
Als u een overeenkomst heeft met:
- Een eerste of tweedegraads familielid of partner
- Een zzp’er, zelfstandig ondernemer of freelancer. Dit is een zorgovereenkomst van opdracht
- Een zorginstelling
Blijft hetzelfde:
Bij een arbeidsovereenkomst met een zorgverlener voor 4 dagen of meer gelden de regels al.
4. Wat betekent dit voor uw zorgverlener?
- Uw zorgverlener krijgt meer rechten en meer sociale zekerheid.
- Uw zorgverlener:
- Wordt netto uitbetaald
- Is verzekerd voor werknemersverzekeringen (WW, ZW, WIA, WAZO)
- Wordt maximaal 2 jaar doorbetaald bij ziekte
- Is beter beschermd tegen ontslag
5. Wat betekent dit voor u?
- U moet de salarisadministratie door de SVB laten doen
- U betaalt werkgeverslasten uit uw budget
- U heeft meer plichten bij een zieke zorgverlener
- U kunt een arbeidsovereenkomst alleen stoppen onder voorwaarden
6. Wat moet ik doen als de wijziging voor mij geldt?
- Informeer uw zorgverlener over de wijziging
- Wordt de salarisadministratie nog niet door de SVB geregeld? Wijzig dan voor 3 oktober 2025 de arbeidsovereenkomst in het PGB Portaal.
Zie ook B2 ‘Hoe wijzig ik de zorgovereenkomst’
7. Is de wijziging verplicht?
Ja, het betreft een wettelijke wijziging. Als u een zorgovereenkomst met een zorgverlener heeft voor maximaal 3 dagen per week, bent u wettelijk verplicht om vanaf 1 januari 2026 werkgeverslasten te betalen.
B. Informatie over de zorgovereenkomst
1. Hoe weet ik of de wijziging voor mij geldt en of ik iets moet doen?
U krijgt dan een brief van de SVB. In de brief staat voor welke zorgverlener(s) de wetswijziging geldt. En voor welke zorgverlener(s) u de salarisadministratie door de SVB moet laten doen.
Zie ook E1: ‘Informatie over communicatie’.
Ontvangt de zorgverlener een bruto salaris? Dan wordt de salarisadministratie nog niet door de SVB geregeld? Wijzig in dat geval de zorgovereenkomst.
Zie ook B2: ‘Hoe wijzig ik de zorgovereenkomst’.
Wordt de salarisadministratie al wel door de SVB geregeld? Dan hoeft u de zorgovereenkomst niet te wijzigen.
2. Hoe wijzig ik de zorgovereenkomst?
Een wijziging is alleen nodig als de zorgverlener een bruto salaris ontvangt en de salarisadministratie nog niet door de SVB wordt geregeld:
- Ga naar mijnpgb.nl en log in op het PGB Portaal
- Kies bij ‘Overzicht zorgovereenkomsten’ de juiste zorgverlener
- Wijzig deze zorgovereenkomst per 1 januari 2026
- Vink het vakje aan waarmee u de salarisadministratie aan de SVB uitbesteed
- Geef aan of de zorgverlener de loonheffingskorting wil toepassen
- Upload een kopie van de voor- en achterkant van het identiteitsbewijs van de zorgverlener. Let op: een rijbewijs is geen geldig identiteitsbewijs
- Controleer alles goed. Klopt alles? Klik dan op 'Delen met de zorgverlener'. Is de zorgverlener akkoord? Dan ontvangt u de wijziging terug voor ondertekening.
- Onderteken de wijziging zelf. De SVB en CZ zorgkantoor ontvangen direct de wijziging.
3. Hoe weet ik of de SVB de salarisadministratie regelt?
- Open de zorgovereenkomst in het PGB Portaal
- Ga naar ‘Algemene afspraken’
- Kijk of er een ‘Salarisadministratie’ vermelding is en of dit op ‘nettobetaling’ staat
4. Ik heb nog geen toegang tot het PGB Portaal
U kunt de wijziging arbeidsovereenkomst dan niet doorgeven in het PGB Portaal. Geef de wijziging door via een formulier. U ontvangt een brief van de SVB, daarin staat hoe u dit doet.
Zie ook punt E1: ‘Informatie over communicatie’
5. Hoelang duurt het voordat ik een reactie krijg?
Binnen 8 weken nadat u de wijziging heeft ingediend, ontvangt u een reactie van CZ zorgkantoor en de SVB. In het PGB Portaal ziet u de status van de wijziging.
C. Informatie over budget en kosten
1. Wat betekent de wijziging voor mijn budget?
De werkgeverslasten zijn ongeveer 20% van het brutoloon van de zorgverlener. Op dit moment is het lage tarief 17,71% en het hoge tarief 22,71%. Dit percentage kan verschillen vanwege de hoogte van de WW-premie en wijzigt jaarlijks. Meer informatie over de hoogte van de WW-premie en de werkgeverslasten vindt u op svb.nl/pgb/wwpremie.
Rekenvoorbeeld budget
- U betaalt de zorgverlener € 1.000,- bruto per maand
- Vanaf 1 januari 2026 komen daar ongeveer 20% werkgeverslasten bij
- Dus in totaal gaat er ongeveer € 1.200,- uit uw budget per maand
2. Wat betekent dit voor mijn zorgkosten?
Door de werkgeverslasten stijgen vanaf 2026 uw kosten voor dezelfde zorg. Om de extra werkgeverslasten op te vangen, ontvangt u maximaal 2 jaar een compensatie. Dit betekent dat u in 2026 en 2027 extra budget krijgt om uw zorg op dezelfde manier te regelen.
Zie ook punt D: ‘Informatie over tijdelijke compensatie’.
D. Informatie over tijdelijke compensatie
1. Wanneer kom ik in aanmerking voor compensatie?
Als u niet voldoende budget heeft door de Rdah-wijziging om uw zorgverlener(s) te betalen. Als alle declaraties van het jaar 2025 zijn verwerkt, maakt CZ zorgkantoor een berekening voor de tijdelijke compensatie.
2A. Hoelang kom ik in aanmerking?
De compensatie is tijdelijk en duurt maximaal 2 jaar, voor het jaar 2026 en 2027.
2B. En daarna?
Na 2 jaar ontvangt u geen compensatie meer. Maak met de zorgaanbieder nieuwe afspraken over tarieven en uren om ervoor te zorgen dat de kosten na 2 jaar niet hoger zijn dan het maximale budget bij het zorgprofiel.
3. Hoe hoog is de tijdelijke compensatie?
Voor de hoogte van de compensatie wordt gekeken naar de zorgkosten van het jaar 2025 voor arbeidsovereenkomsten van maximaal 3 dagen per week.
Voorbeeld*:
- In 2025 betaalde u de zorgaanbieder € 1000
- In 2026 worden de kosten van dezelfde aanbieder € 1200 (incl. 20% werkgeverslasten)
- De tijdelijke compensatie is dan € 200
*Daarnaast wordt er nog rekening gehouden met de jaarlijkse indexatie. Dit is niet meegenomen in het voorbeeld.
4. Voor welke zorgverleners ontvang ik compensatie?
De tijdelijke compensatie geldt alleen voor de zorgverleners waarmee u in 2025 al een zorgovereenkomst heeft en waarvoor u door de Rdah-wijziging in 2026 werkgeverslasten moet betalen.
Let op: Zorgverleners waarmee u een overeenkomst sluit met ingangsdatum 2026 komen niet in aanmerking voor tijdelijke compensatie
Let op: Zorgovereenkomsten met einddatum 31-12-2025 die einde van het jaar of begin van het nieuwe jaar ‘verlengd’ worden middels een nieuwe overeenkomst met ingangsdatum 1-1-2026 komen niet in aanmerking voor tijdelijke compensatie. (Advies: verleng op een eerder moment de zorgovereenkomst, zodat de nieuwe ingangsdatum nog in 2025 is.)
5. Wanneer ontvang ik de tijdelijke compensatie?
In de eerste helft van 2026. Het exacte moment is nog niet bekend.
6. Waarom niet eerder?
Eerst moeten alle declaraties 2025 verwerkt worden. Anders kan niet bepaald worden hoe hoog de zorgkosten in 2025 waren. Ook in de eerste maanden van 2026 kan er nog gedeclareerd worden voor het jaar 2025.
7. Hoe ontvang ik de tijdelijke compensatie?
U ontvangt in de eerste helft van 2026 een nieuwe toekenningsbeschikking voor het jaar 2026. In het nieuwe budget is de tijdelijke compensatie verwerkt.
Let op: De compensatie staat niet in de toekenningsbeschikking die u in november of december 2025 ontvangt.
8. Wat moet ik doen om in aanmerking te komen?
U hoeft niets te doen. U ontvangt automatisch een nieuwe toekenningsbeschikking in 2026 als u in aanmerking komt voor compensatie. Deze nieuwe toekenningsbeschikking is geldig voor het hele jaar 2026. En vervangt de oude toekenningsbeschikking die u in november/december 2025 heeft gehad.
E. Informatie over communicatie
1. Krijg ik nog meer informatie?
Geldt deze wijziging voor u? Dan ontvangt u een brief met een folder van de SVB.
2. Wanneer krijg ik meer informatie?
Dat verschilt per situatie:
- Loopt de salarisadministratie van minimaal 1 zorgverlener met een arbeidsovereenkomst van maximaal 3 dagen per week, nog niet via de SVB? Dan ontvangt u omstreeks 6 september een brief van de SVB
- Loopt de salarisadministratie van ál uw zorgverleners met een arbeidsovereenkomst van maximaal 3 dagen per week, van de betreffende zorgverlener al wel bij de SVB? Dan ontvangt u eind oktober een brief van de SVB
Meer informatie over de Rdah
Contact opnemen over de Rdah
Heeft u vragen over de wetswijziging? Neem dan contact op met de SVB of met CZ zorgkantoor.
Contact met de SVB
Voor specifieke vragen over de werkgeverstaken, bijvoorbeeld over loondoorbetaling bij ziekte, ontslagrecht en loonheffing.
Contact met het zorgkantoor
Als u vragen heeft over het wijzigen van de zorgovereenkomst, over de tijdelijke compensatie over een eventueel budgettekort of als u hulp nodig heeft met het PGB Portaal.