De stem van uw cliënt telt - Cliëntwaarderingen op ZorgkaartNederland

ZorgkaartNederland is de grootste ervaringssite in de zorg met maandelijks ruim een miljoen bezoekers. De website is afgelopen jaar geschikt gemaakt om ook ervaringen met de langdurige gehandicaptenzorg te plaatsen. Het is een bron van informatie, voor toekomstige bewoners, voor mensen die in de toekomst bij u werk- en dagbesteding willen volgen én uw organisatie.

15 januari 2019

Voor toekomstige bewoners en mensen die in de toekomst bij u werk- en dagbesteding willen volgen

Bij het vinden van passende zorg kunnen ervaringen van anderen helpen. ZorgkaartNederland kan één van de hulpmiddelen zijn om een keuze te maken. De ervaringen en waarderingen op ZorgkaartNederland worden ook getoond in onze Zorgatlas zodat cliënten deze klantkeuze-informatie gemakkelijk weten te vinden.

Voor uw organisatie

Iedere waardering is directe feedback en een kans voor u om de kwaliteit op meerdere fronten binnen uw organisatie te verbeteren. Hoe meer waarderingen u ontvangt, des te meer inzicht u krijgt in uw prestaties en de ontwikkeling daarin. Een goede reden om bijvoorbeeld uw bewoners te vragen om een ervaring achter te laten op ZorgkaartNederland.nl.

Ondersteuning bij het ophalen van keuze-informatie

Vanuit het programma Kwaliteitsagenda Gehandicaptenzorg* zijn er voor de gehandicaptenzorg kosteloos interviewers beschikbaar om op uw locatie waarderingen op te halen voor ZorgkaartNederland. Zij zijn tot ongeveer het eind van 2019 inzetbaar op alle locaties waar gehandicaptenzorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) wordt verleend. Ieder(in), KansPlus, LFB, en het LSR benaderen zorgorganisaties om te vragen of ze gebruik willen maken van deze getrainde interviewers.

De tijd die medewerkers kwijt zijn met het faciliteren van de interviewers is beperkt. De cliëntenorganisaties proberen zoveel mogelijk werk uit handen te nemen. De geringe investering levert wel wat op. De cliënten en hun naasten die mee hebben gedaan ervaren het als zinvol en prettig.

Een interview inplannen? Maak een afspraak via e-mail.

Maak gebruik van extra promotiemateriaal

Op de website van ZorgkaartNederland is promotiemateriaal beschikbaar. Verspreid deze informatie onder uw medewerkers, cliënten, hun naasten en bezoekers van uw organisatie.

In dialoog met u en uw cliëntenraad

CZ zorgkantoor en cliëntenorganisaties zijn er van overtuigd dat ZorgkaartNederland een aanvullend keuzehulpmiddel is voor (toekomstige) cliënten. Daarom gaan onze inkopers hierover het gesprek met u en uw cliëntenraad proactief aan. Dat doen we tijdens een driehoeksoverleg. We maken ZorgkaartNederland ook een thema tijdens de regionale cliëntenraadbijeenkomsten.

Wat verwachten we van u

We willen dat uw (toekomstige) cliënten een bewuste keuze kunnen maken. Op ZorgkaartNederland staan nu nog relatief weinig reviews over Wlz-gehandicaptenzorg. We verwachten van u dat u - met bovengenoemde ondersteuning - actief aan de slag gaat met het ophalen van cliënt reviews. Daarnaast kunt u, als dat van toepassing is, uw zichtbaarheid vergroten door Patiëntenfederatie Nederland te vragen uw locaties aan te maken op ZorgkaartNederland.

Lees meer op ZorgkaartNederland

*Binnen de kwaliteitsagenda gehandicaptenzorg ‘Samen Sterk voor Kwaliteit’, werken verschillende partijen samen waaronder Ieder(in), KansPlus, LSR, LFB, , NVAVG, VGN, V&VN, ZIN, IGJ, en het Ministerie van VWS. Kijk op de website Ik doe mee van ZorgkaartNederland voor meer informatie.